Drie factoren waarop een lead afhaakt

Video afspelen

Hey! Joyca hier, van Planet Webdesign. Welkom bij de vierde en laatste video die hoort bij het whitepaper ‘7 tips voor meer leads’.

 

In de afgelopen video’s hebben we het gehad over elementen die jij kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat jouw bezoeker omgezet wordt in een lead. Maar, als er dingen zijn die jou kunnen helpen om van je bezoeker sneller een lead te maken zijn er ook zeker dingen die je absoluut niet moet doen op je landingspagina. Daarom vandaag een video met 3 factoren waarop een lead afhaakt. 

 

Allereerst, te veel afleiding.

 

Als een bezoeker op jouw landingspagina komt, dan heeft deze bezoeker maar één doel: converteren. Jij wil dat ze aan het einde van de pagina op die knop klikken. Het is dus belangrijk dat ze op geen enkele manier afgeleid worden want iedere afleiding zorgt ervoor dat de kans groter wordt dat je bezoeker de pagina verlaat. 

Een van de makkelijkste manieren om hier voor te zorgen is om geen menu en geen footer te gebruiken. In je menu en in je footer staan namelijk linkjes die ervoor zorgen dat je bezoeker denkt: hey, die pagina vind ik ook wel interessant. Ik ga daar eens kijken. Vervolgens zijn ze van je landingspagina af en de kans is heel groot dat ze daar niet meer op terugkomen. Zorg er dus voor dat je geen menu en geen footer hebt.

Maak je teksten ook niet te lang. Bezoekers zitten er niet op te wachten om hele lappen tekst te moeten lezen. Ze willen graag korte behapbare stukjes en het liefst met bulletpoints, kleine opsommingen en afbeeldingen. 

Heb je nou wel een lange tekst en is het echt noodzakelijk dat al die tekst op jouw landingspagina komt? Zorg er dan voor dat je tussenkopjes gebruikt. Deze tussenkopjes breken de lange tekst op maar het geeft je bezoeker ook de mogelijkheid om te scannen en om te kijken waar de interessante stukken voor je bezoeker te vinden zijn.

 

Je wil natuurlijk niet dat je landingspagina alleen maar saaie inhoud heeft. Je wil dat je bezoeker geprikkeld wordt en dat je bezoeker geïnteresseerd raakt in wat jij ze te bieden hebt. Je bezoeker wil je enthousiast maken. Je wil ze enthousiast maken om jouw dienst of product bij jou af te nemen. 

Zorg ervoor dat de koppen die je gebruikt meteen opvallen. Je wil dat je bezoeker een kop leest en denkt ah daar wil ik meer van weten. Ik wil weten wat diegene mij te vertellen heeft. De kop moet dus nieuwsgierig maken. Test ook meerdere soorten koppen met een A/B-test. De ene kop kan het veel beter doen dan de andere, en soms is dat echt een kwestie van één woordje veranderen. 

 

Wat je ook absoluut niet wil is dat je een onduidelijke call-to-action hebt. Je call-to-action moet zo duidelijk zijn dat zelfs je buurmeisje van zes precies weet wat er gaat gebeuren.

Zorg dat de knoppen duidelijk en groot in beeld zijn. Dat is tenslotte je einddoel. Je wil tenslotte dat ze op die knop klikken. Maar dan moeten ze wel weten waar de knop is. Als je meerdere knoppen hebt, bijvoorbeeld bovenaan je pagina, in het midden en onderaan, zorg dan dat alle drie die knoppen, of alle vier, of hoeveel je er ook hebt, exact hetzelfde doen. 

Je wil ervoor zorgen dat je op een landingspagina je bezoeker maar één keuze geeft. Één product dat je bezoeker kan kopen, of niet kan kopen. Als je twee producten op je landingspagina zet lijkt de pagina al meer op een webshop. En een webshop is een wezenlijk ander systeem dan een landingspagina. Een landingspagina is echt bedoeld om alleen te verkopen wat op die landingspagina staat. Dus één product of één dienst. Voor andere gebruik je andere landingspagina’s. Dus stel jij hebt drie verschillende diensten en die wil je alle drie gaan verkopen. Dan maak je daarvoor drie verschillende landingspagina’s. Zodat je op iedere landingspagina precies kan focussen op die dienst of dat product. Als je een te algemene landingspagina maakt wordt je bezoeker alsnog niet gestuurd naar die knop en is je conversiepercentage waarschijnlijk ook niet zo hoog. Dus niet meerdere keuzes op één landingspagina. Heb je meerdere keuzes? Maak daar dan verschillende landingspagina’s voor. 

Zorg ervoor dat je het aantal formulieren beperkt. Één formulier is meer dan genoeg. Je vraagt de gegevens die nodig zijn en that’s it. 

Ook te veel informatie vragen schrikt af. Als jij voor het sturen van je ebook een voornaam en een e-mailadres nodig hebt is het niet nodig om te vragen om een geboortedatum, om een huisadres of om een favoriete kleur want je hebt in feite alleen maar dat e-mailadres nodig. Vraag dus ook niet om informatie die je niet per se hoeft te hebben. Dat schrikt af en zorgt ervoor dat je conversie daalt.

 

Wil jij nou input op jouw landingspagina? Ben je al bezig met optimaliseren of wil je dat wel gaan doen maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Je kunt met mij een gratis strategiegesprek boeken. Die duurt 30 minuten en dan gaan we samen naar jouw landingspagina kijken. Welke punten kunnen er beter en welke zijn al goed? Wat kun je nog verder optimaliseren, zijn er nog bepaalde dingen die je kunt aanpassen? Daarmee kun jij vervolgens verder om jouw landingspagina te optimaliseren. Hieronder kun je meteen boeken en dan spreek ik je hopelijk snel! 

Wil je meteen aan de slag met het optimaliseren van jouw website?

Plan hieronder je gratis strategiegesprek. Ik ga samen met jou kijken naar jouw website en landingspagina’s om een plan van aanpak te maken. Zodat ook jouw website geoptimaliseerd is om leads te verzamelen.

Joyca Kuijpers - Planet Webdesign