Hoe zorg je ervoor dat jouw bezoeker sneller een lead wordt?

Video afspelen

Hey! Joyca hier, van Planet Webdesign. Welkom bij de derde video die hoort bij het whitepaper ‘7 tips voor meer leads’.

 

In de video van vandaag gaan we het hebben over hoe je ervoor zorgt dat jouw bezoeker sneller een lead wordt. 

 

Jouw bezoeker heeft een probleem. Daarom is diegene op jouw landingspagina. Het doel van jouw bezoeker is ook jouw doel. Jij wil dat jouw bezoeker hun doen behaalt. Dat doel wordt dan ook bereikt door het product of de dienst die jij aanbiedt. 

 

Verdiep je in de koopmotieven van jouw klant. Er zijn aardig wat koopmotieven te bedenken. Er zijn er dan meestal ook 3 tot 4, maar er is er altijd 1 als allerbelangrijkst. Koopmotieven zijn bijvoorbeeld zekerheid, zelfontplooiing, status, schoonheid, tijdsbesparig of gemak. Hier zie je alle koopmotieven die je klant zou kunnen hebben. Een voorbeeld van zo’n koopmotief is status. Denk aan de lange rijen die voor de Apple-winkels liggen als de nieuwste iPhone uitkomt. Al deze mensen zijn bereid om misschien wel een hele nacht en een hele nacht in de rij te liggen zodat ze als een van de eersten zo’n iPhone hebben. Terwijl er daarna ontzettend veel iPhones geproduceerd worden. Ze willen als éérste bij die groep horen. Ze willen als eerste die status hebben: ik heb de allernieuwste iPhone. Ook als je kijkt naar de computers die Apple maakt zit daar een stukje status in. Veel Apple-gebruikers vinden dat ze net even ietsje beter zijn omdat ze een Apple computer hebben en geen Windows. Status is dus een van de koopmotieven die je kunt gebruiken. Een ander koopmotief is geld, en dan zit dat voornamelijk in geld besparen. Als jij drie uur bezig bent met je eigen boekhouding zijn dat drie uur die jij niet aan je bedrijf kunt werken. Maar als jij een boekhouder in dienst neemt, of de opdracht geeft om jouw boekhouding te doen, dan bespaar je daar tijd mee. Stel dat je je boekhouder één keer jouw uurtarief zou moeten betalen. Dan betekent dat dus dat je die twee uur die je eigenlijk zelf nog extra kwijt zou zijn bespaard hebt. Dat is ook een koopmotief die je kunt gebruiken. Zorg er voor dat je precies weet op welke koopmotieven jouw bezoeker klant bij jou wordt. 

 

Je bezoeker is op zoek naar een oplossing. En jij hebt die oplossing. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw bezoeker dat ook begrijpt? 

 

Je hebt misschien wel eens gehoord van de AIDA formule. De AIDA formule wordt veel gebruikt binnen de marketing. AIDA staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Als je dit goed inzet op je landingspagina zorg je ervoor dat je je bezoeker begeleidt naar die conversie. Naar het klikken op die knop.

 

Maak gebruik van alle elementen binnen AIDA. Elementen die je in een vorige video hebt gezien vallen ook allemaal onder AIDA. Denk bijvoorbeeld aan de header, dat is Attention. De info over je product of dienst, Interest. Testimonials en Unique Selling Points is Desire en de call to action zoals je al hoort, valt onder Action. 

 

Hier zie je nog een keer de landingspagina waarop jij je hebt ingeschreven. Aan de hand van deze landingspagina laat ik je zien dat ik ook hier de AIDA formule heb toegepast. 

Bovenin de header, die valt onder Attention. Ik gebruik een afbeelding, ik gebruik een duidelijke kop die meteen jouw aandacht trekt. Daaronder heb ik informatie staan die meteen jouw interesse opwekt. 

Ik heb ook geschreven over wie ik ben met een foto erbij wat nog iets meer jouw interesse opwekt omdat je mij leert kennen en denkt: hey, die zou mij misschien wel eens kunnen helpen. De testimonial valt onder Desire en laat zien dat ik iemand anders geholpen heb met ongeveer hetzelfde probleem als wat jij hebt. Dit zorgt ervoor dat jij denkt maar als diegene goed geholpen is, dan wil ik dat ook: Desire. Omdat de vragen allemaal heel erg herkenbaar zijn krijgt mijn bezoeker het idee: Joyca snapt mijn probleem, Joyca snapt welke kant ik op wil en ik wil dat zij mij gaat helpen.

Daaronder vind je nog een keer de belangrijkste punten en die call-to-action-knop. Ik wil dat jij actie onderneemt. 

 

Wil jij nou input op jouw landingspagina? Ben je al bezig met optimaliseren of wil je dat wel gaan doen maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Je kunt met mij een gratis strategiegesprek boeken. Die duurt 30 minuten en dan gaan we samen naar jouw landingspagina kijken. Welke punten kunnen er beter en welke zijn al goed? Wat kun je nog verder optimaliseren, zijn er nog bepaalde dingen die je kunt aanpassen? Daarmee kun jij vervolgens verder om jouw landingspagina te optimaliseren. Hieronder kun je meteen boeken en dan spreek ik je hopelijk snel! 

Wil je meteen aan de slag met het optimaliseren van jouw website?

Plan hieronder je gratis strategiegesprek. Ik ga samen met jou kijken naar jouw website en landingspagina’s om een plan van aanpak te maken. Zodat ook jouw website geoptimaliseerd is om leads te verzamelen.

Joyca Kuijpers - Planet Webdesign