Wat is het geheim van een converterende landingspagina?

Video afspelen

Hey! Joyca hier, van Planet Webdesign. Welkom bij de eerste video die hoort bij het whitepaper ‘7 tips voor meer leads’.

 

Vandaag gaan we het hebben over: wat is het geheim van een converterende landingspagina?

 

Om een goed converterende landingspagina te maken is het belangrijk dat je gebruik maakt van psychologie. Je kunt hierbij denken aan elementen zoals sociale bewijskracht, sympathie en consistentie. Deze elementen zet je in om ervoor te zorgen dat jouw bezoeker sneller overtuigd wordt om klant bij jo u te worden. Het is niet zo dat je ze voor de gek houdt. Jij bent een eerlijke ondernemer, natuurlijk hou jij je klanten niet voor de gek. Je zorgt ervoor dat je bezoeker zich sneller bewust wordt van dat jij de oplossing voor hun probleem hebt. 

 

De hoogleraar Marketing en Psychologie, Robert Cialdini, heeft een boek geschreven dat in het Nederlands ‘Invloed’ heet. Dit boek uit 1984 wordt nog steeds door marketingexperts gebruikt om potentiële klanten te overtuigen daadwerkelijk klant te worden. Het is dus goed om op je landingspagina gebruik te maken van deze effecten. 

 

Een landingspagina bestaat uit meerdere onderdelen. Zoals je kunt zien heb ik het menu weggehaald, je ziet alleen mijn logo nog staan. Dit heb ik gedaan omdat het ervoor zorgt dat je minder snel afgeleid wordt en minder snel geneigd bent om naar een andere pagina te klikken. Ik wil namelijk dat je op deze pagina bovenaan begint, onderaan eindigt en op die knop klikt. 

Daaronder vind je een overzicht van wat je vindt in het whitepaper plus meteen een call-to-action zodat als jij denkt: ‘dit is het, ik wil dit hebben’, je meteen op de knop kunt klikken en de whitepaper kunt downloaden. 

Daar onder vind je een foto zodat je ook een gezicht hebt bij alle tekst. Ik vertel je ook wie ik ben, waar ik voor sta en waarom ik doe wat ik doe. 

Op een landingspagina is het ook belangrijk dat je testimonials plaatst. Een testimonial is niets meer dan een recensie. Het liefst doe je dat ook met een foto erbij zodat je weet dat het echt om mensen gaat. Deze persoon heeft dit daadwerkelijk over mijn whitepaper gezegd en dat laat jou zien dat dit een whitepaper is waar jij mogelijk ook iets aan zou kunnen hebben. 

Daaronder stel ik een paar vragen aan mijn bezoeker. Vragen waarvan ik verwacht dat mijn bezoeker zich daar in herkent. Jij hebt je daar misschien ook wel in herkend. Dit zorgt ervoor dat de bezoeker begrijpt dat ik hen begrijp. Ze denken: joh, die Joyca die weet waar ik mee zit, die weet waar ik mee struggle en die kan mij waarschijnlijk verder helpen. 

Ik heb nogmaals de call-to-action onderaan gezet. Kort wat informatie zodat de bezoeker alsnog de whitepaper kan downloaden en niet weer helemaal terug naar boven hoeft. 

Helemaal onderin verwacht je normaal gesproken een footer met mijn adresgegevens, met misschien wel social media linkjes en Kamer van Koophandel nummer, de gebruikelijke dingen die je in een footer vindt. Op mijn landingspagina is ook geen footer te vinden. Dat heeft dezelfde reden als dat er geen menu is. Ik wil niet dat je van deze pagina af gaat. Ik wil niet dat je afgeleid wordt. Ik wil dat je doet waarvan ik hoop dat je dat gaat doen: converteren, dat whitepaper aanvragen. Hoe meer mogelijkheden jij je bezoeker biedt om van de pagina af te gaan, hoe lager die conversie wordt. Zorg ervoor dat je geen menu op je landingspagina hebt en ook geen footer. 

 

Je wil natuurlijk dat jouw landingspagina zo goed mogelijk functioneert en dat je conversie zo hoog mogelijk is. Om daarvoor te zorgen kun je gebruik maken van een A/B test. Een A/B test houdt in dat je twee pagina’s tegen elkaar gaat testen. Met zo’n A/B test test je bijvoorbeeld verschillende soorten knoppen. Werkt een rode knop beter dan een blauwe knop, of misschien werkt een groene knop zelfs nog iets beter. Ook teksten, afbeeldingen en video’s, alles kun je daarmee testen. Een A/B test opzetten is dus supergoed om ervoor te zorgen dat je landingspagina zo goed mogelijk geoptimaliseerd is voor die conversie. Omdat je zeker weet dat je alles getest hebt en dat alles optimaal werkt voor jouw doelgroep. 

 

Wil jij nou input op jouw landingspagina? Ben je al bezig met optimaliseren of wil je dat wel gaan doen maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Je kunt met mij een gratis strategiegesprek boeken. Die duurt 30 minuten en dan gaan we samen naar jouw landingspagina kijken. Welke punten kunnen er beter en welke zijn al goed? Wat kun je nog verder optimaliseren, zijn er nog bepaalde dingen die je kunt aanpassen? Daarmee kun jij vervolgens verder om jouw landingspagina te optimaliseren. Hieronder kun je meteen boeken en dan spreek ik je hopelijk snel!

Wil je meteen aan de slag met het optimaliseren van jouw website?

Plan hieronder je gratis strategiegesprek. Ik ga samen met jou kijken naar jouw website en landingspagina’s om een plan van aanpak te maken. Zodat ook jouw website geoptimaliseerd is om leads te verzamelen.

Joyca Kuijpers - Planet Webdesign