Wat komt er kijken bij het laten maken van een website?

Het is zo ver, je bent gestart als ondernemer en het is tijd voor een website. Of misschien heb je al wel een website maar is deze nodig toe aan vervanging. Het laten maken van een website is nog niet zo één twee drie voor elkaar. Wat komt er allemaal kijken bij het laten maken van een website? In dit artikel geef ik je handvaten en tips om de weg naar jouw nieuwe site zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Wat voor website wil je?

Dit lijkt misschien iets waar je pas later over na gaat denken maar eigenlijk is dit de eerste stap. Het laten maken van een webshop brengt andere dingen met zich mee dan wanneer je op zoek bent naar een webdesigner die voor jou een simpele website kan bouwen die vooral dient als online visitekaartje.
Natuurlijk hoef je nog niet alles tot in detail bedacht te hebben maar met deze kennis kun je wel gerichter op zoek naar een webbouwer die past bij wat jij zoekt.

Hoe vind je een goede webdesigner?

Allereerst is het belangrijk om een budget te bepalen. De kosten voor het laten maken van een website varieren van rond de €100 – €150 tot tonnen of nog wel meer voor zeer uitgebreide en ingewikkelde websites. Verschillende factoren hebben invloed op deze prijs.

Op maat of een template

Het helemaal op maat laten bouwen van een website kost meer dan een website waarbij een template geinstalleerd is die aangepast wordt op jouw huisstijl. Tenzij je heel specifieke wensen hebt voor wat betreft het design van jouw website zul je met de aangepaste template variant al een heel eind komen als starter of zzp’er.

Grootte en complexiteit

De grootte en complexiteit van een website hebben vaak ook invloed op de kosten van het laten bouwen van je website. Denk aan extra modules zoals een agenda of een uitgebreide webshop.

Er zijn tegenwoordig aardig wat aanbieders van de zogenoemde ‘budgetwebsite’. Ideaal voor starters en kleine bedrijven. Als je niet zo’n ruim budget hebt is het dus zeker de moeite waard om hier eens naar te kijken. Vergeet hierbij ook zeker niet om naar het portfolio te kijken om te zien wat voor soort websites er gebouwd worden.
Tip is om goed te kijken wat er bij zo’n budgetwebsite inbegrepen is zodat er niet achteraf nog kosten berekend worden over extra modules of hosting. Het is daarnaast ook altijd verstandig om bij meerdere aanbieders offertes op te vragen en misschien is er zelfs wel een mogelijkheid tot een vrijblijvend gesprek.

Hosting

Om een website te kunnen bezoeken zijn twee dingen noodzakelijk. Een domeinnaam om de site op te roepen en hosting om de website op te kunnen zetten. Veel internetbureaus bieden hosting aan, vaak ook al binnen een webdesignpakket maar het is ook mogelijk om zelf hosting te regelen. Het is goed om hier altijd even overleg over te hebben. Hier vind je tips over het zoeken van een domeinnaam.

Ontwerpen van de site

Je hebt een webdesigner gevonden die jouw website gaat bouwen. Tijd om keuzes te gaan maken over hoe je site eruit komt te zien. Waarschijnlijk heb je hier al wel wat over nagedacht. Misschien heb je zelfs al sites van concurrenten bezocht om te kijken wat je mooi vindt en wat ook zeker niet. Dit zijn goede dingen om aan te geven bij je webdesigner. Grote kans dat deze met een hele lijst vragen komt om alles over jouw bedrijf te weten te komen. Hoe beter de designer jouw bedrijf kent, hoe beter hij of zij jouw visie en gevoel over kan brengen op je website. Het is dus aan te raden om even de tijd te nemen voor die vragen. In een later stadium nog vanalles aanpassen kost vaak veel tijd.

Content

Een zeer belangrijk onderdeel van je website is de content. Zonder tekst, foto’s en eventuele video’s is je website niets meer dan een leeg vlak. Het is dus zaak om goede content aan te leveren. Overleg met je webdesigner wat die van je nodig heeft en vraag als je er niet uitkomt om tips. Zeker de wat grotere internetbureaus hebben vaak mensen in dienst die werken als copywriter en je kunnen helpen met de teksten maar ook kleine webdesignbureaus hebben meestal wel contacten op het gebied van grafisch design en copywriting. Door via je webdesigner contact te leggen met een copywriter blijven de lijntjes kort en kan er snel geschakeld worden. Voor tips over foto’s op je website kijk hier.

Voortgang

Bespreek met je webbouwer op welke manier jij de voortgang kunt bekijken. Kun je de site zien op vaste momenten of is de website in aanbouw tussendoor ook te bezoeken? Zorg ervoor dat je, wanneer je webdesigner daar om vraagt, goed naar je site kijkt en aangeeft wat je ervan vindt. Uiteraard is het belangrijk de dingen te benoemen die je liever anders ziet maar ook complimenten zijn natuurlijk welkom.
Zeker in het begin van het proces is het goed om meteen te kijken naar de indeling en het kleurgebruik. Het kan een heel gedoe zijn om deze dingen op een later moment nog aan te passen en dat is kostbare tijd. Wanneer je niet zeker weet op welke dingen je specifiek moet letten kun je dit altijd bij je webdesigner navragen.

Oplevering

Je website is af. Jij bent er blij mee en je kunt niet wachten om de site aan de wereld te laten zien. Nog een paar dingen dan om in gedachten te houden:

Onderhoud

Iedere website heeft onderhoud nodig. Zorg dat het voor de oplevering duidelijk is wie die taak op zich neemt. Vaak doet je webbouwer dit voor een klein bedrag per maand zodat jij je daar geen zorgen over hoeft te maken. Controleer wel of je hiervoor nog een apart onderhoudscontract nodig hebt.

Content updaten

Ook je content heeft onderhoud nodig. Soms is een tekst verouderd of bied je een product niet meer aan. Op websites met een contentmanagementsysteem (CMS) kun je dit zelf aanpassen. Heb je hier geen tijd voor of zin in of ben je zo a-technisch dat je het niet aandurft: vraag bij je webdesigner of ze hier ook onderhoudspakketten of strippenkaarten voor aanbieden. Veel internetbureaus hebben deze optie. Zo heb jij eigenlijk geen omkijken meer naar je site (op het aanleveren van nieuwe content na dan).

Google Analytics

Je website kan gekoppeld worden aan Google Analytics. Hiermee kun je inzicht krijgen in de bezoekers van je website. Naast het aantal bezoekers kun je ook zien welke pagina’s ze bezoeken en waar ze vandaan komen. Analytics wordt veel gebruikt om te bekijken of je website doet waarvoor deze gebouwd is. Zeker de moeite waard dus om hier gebruik van te maken.

Bij Planet Webdesign werk ik volgens een vast schema waarbij er veel contact met jou als ondernemer is. Jij kent tenslotte jouw bedrijf het best. Ben je benieuwd hoe ik te werk ga en of het bij jou past? Stuur me een mailtje of bel 06-10004350 om een vrijblijvende afspraak te maken.

Posted in , ,

Lees meer