Heb ik als lokale ondernemer een website nodig?

Tegenwoordig zijn veel bedrijven met hun eigen website op het internet te vinden. Toch ligt dat percentage onder lokale bedrijven een stuk lager. Blijkbaar zijn lokale ondernemers nog niet overtuigd van de toegevoegde waarde van een website. Ik ga een poging wagen om je te overtuigen waarom dat je ook als lokale ondernemer een website nodig hebt.

Wat is een website?

Oké, dit klinkt misschien als een inkopper maar laten we bij de basics beginnen. Een website is in de eerste plaats jouw online visitekaartje en een manier om jouw bedrijf te laten zien op de manier waarop jij dat wil. Zie het maar als volgt: als jij iemand over jouw bedrijf vertelt is dat exact wat jij wil dat iemand weet en wat jij belangrijk vindt om te vermelden. Laat je het je buurman aan iemand vertellen dan komen er misschien dingen ter sprake die jij niet van belang vindt of die misschien zelfs niet eens kloppen!

Een website geeft jou dus de mogelijkheid om je bezoekers te vertellen wat jij belangrijk vindt. Daarnaast kan een website je ook helpen om dingen te automatiseren.

Heeft een lokale ondernemer een website nodig?

Wat doet een website?

Een goede website doet drie dingen: informeren, activeren en converteren. Stel je voor, je hebt een Italiaans restaurant en iemand bezoekt jouw website. Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat die bezoeker binnenkort uit eten wil en zich aan het oriënteren is. Jouw website zal die bezoeker in de eerste plaats informeren: wat voor gerechten serveren jullie, waar is het restaurant gevestigd en op welke manier kan er gereserveerd worden.

Deze bezoeker had wel zin in Italiaans dus dat treft. Je website ziet er aantrekkelijk uit met de foto’s van het restaurant en de gerechten die jullie serveren en ook reserveren gaat supersimpel via een online reserveringssysteem. Deze dingen zorgen ervoor dat de bezoeker geactiveerd wordt om te komen dineren in jouw restaurant.

Na overleg met het gezelschap reserveert de bezoeker van jouw website voor morgenavond een tafel in jouw restaurant. Dit noemen we een conversie. Een conversie is het behalen van een doel, in dit geval heb je als doel dat mensen via jouw website een tafel reserveren. Een conversie hoeft dus niet per se een reservering te zijn. Ook een verkoop in je webwinkel of een contactverzoek valt onder conversies. Het kan ook zijn dat je met je website wil bereiken dat mensen jouw fysieke winkel bezoeken. Dat noemen we dan een offline conversie.

Waarom heb je een website nodig?

De vraag waar het in deze blog allemaal om draait. Heb je wel een website nodig als lokale ondernemer?

Steeds meer mensen zoeken op internet ook naar lokale ondernemers. Al is het maar om te kijken tot hoe laat de bakker om de hoek open is. Dit geeft je meteen een mogelijkheid op je (potentiële) klant te vertellen welke soorten brood je verkoopt en welke aanbiedingen er deze week geldig zijn. Zo’n website hoeft dus helemaal niet heel uitgebreid te zijn met allerlei functies. Vaak volstaat een website met slechts één of enkele pagina’s al.

Koppeling met sociale media

 

Sociale Media lokale ondernemerEr zijn aardig wat lokale ondernemers op social media te vinden, voornamelijk op Facebook, zelfs als ze geen eigen website hebben. Dat is jammer want juist de koppeling tussen deze twee kan heel goed werken.

Als iemand jouw website via Google gevonden heeft en daar een leuke aanbieding ziet kunnen ze door een koppeling naar je Facebookpagina daar ‘fan’ worden door te liken. Op die manier blijven ze op de hoogte van jouw bedrijf en je acties. Voordeel voor jou is dat jouw bedrijf regelmatig in beeld is bij die persoon wat de kans op conversie verhoogt.

Andersom werkt het ook. Iemand die je pagina liket op Facebook komt via een post over een actie op je website. Daar ziet hij/zij nog iets interessants wat je bezoeker doet besluiten om een bezoekje te brengen aan je winkel.

Twitter wordt lokaal wat minder gebruikt maar ook een kanaal als Instagram is interessant om je bedrijf op te promoten door middel van foto’s van je bedrijf, producten en acties.

 

Zo zie je maar, een website kan je toch weer wat extra exposure opleveren.

Heb ik je al overtuigd? Neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek en offerte!

Posted in

Lees meer

Een reactie plaatsen