Grote kans dat jouw potentiële klant op jouw website gaat belanden. Natuurlijk wil je dan de best mogelijke indruk achterlaten. Je website is tenslotte je visitekaartje. Er zijn een paar onderdelen die je op je website kunt gebruiken die jou kunnen helpen een goede indruk achter te laten. In deze blog vertel ik je de 9 belangrijke onderdelen die niet mogen missen op een website.
Wat je doet en wie je helpt
Misschien wel een van de belangrijkste dingen die je op een website moet hebben. Je bezoeker moet zo snel mogelijk weten of jij bij hem/haar/hen past. Het is daarom goed om kort en krachtig te benoemen wat je doet en vooral ook wie je helpt. Zodat je bezoeker in één oogopslag weet of het zinvol is om verder te lezen of dat diegene beter verder kan zoeken. Meestal maak je hiervoor gebruik van een titel en een tagline.
Op mijn homepagina staat meteen bovenaan in beeld: Planet Webdesign bouwt, onderhoudt en geeft advies over WordPress websites. Dat is de titel. De tagline vind je eronder: Zodat jij je bezig kunt houden met wat jij het liefst doet: ondernemen! In één oogopslag is het duidelijk wat ik doe. Ik ontzorg ondernemers die zich bezig willen houden met de basis en niet randzaken zoals het bouwen en onderhouden van een WordPress website.
Heb jij al zo’n titel en tagline op je website staan?
Contactgegevens
Als je bezoeker je website heeft bekeken en heeft besloten dat jij dé persoon bent die hen uit de brand kan helpen is het natuurlijk handig dat je te bereiken bent. Je contactgegevens moeten dus makkelijk te vinden zijn. Het is helemaal niet raar om deze op meerdere plaatsen terug te laten komen. Bijvoorbeeld in je footer en op je contactpagina. Je kunt er zelfs voor kiezen om je contactgegevens ook boven je menu te laten zien zodat deze altijd in beeld blijven en je bezoeker niet hoeft te zoeken. Maak het in ieder geval zo gemakkelijk mogelijk om contact met je op te nemen.
Call-to-actions
Call-to-actions (CTA) helpen jou om je websitebezoeker aan te zetten tot actie. Bijvoorbeeld om je ebook te downloaden, een consult aan te vragen of contact met je op te nemen.
In principe kun je voor iedere actie die je bezoeker kan ondernemen op je website een call-to-action maken. Vaak bestaat dit uit een banner met foto, tekst en een duidelijk herkenbare knop. Maar in het geval van een webshop is de ‘koop nu’ of ‘leg in winkelmand’ ook een CTA.
Meer over call-to-actions vind je in de blog Wat is een call-to-action en waarom heb ik die nodig?
Foto’s en video’s
Een website zonder afbeeldingen is in de eerste plaats saai, maar het is ook niet aantrekkelijk. Mensen zijn visueel ingesteld en we houden van afbeeldingen. We houden zelfs nog meer van video’s. Versterk je teksten dus met afbeeldingen en video’s. Zorg er wel voor dat je geen foto van een zwembad plaatst bij een artikel over voetbal. Dat schept alleen maar verwarring.
Reviews
Wanneer zou jij eerder een product kopen: als je een reclamefolder in de brievenbus krijgt, of wanneer je beste vriendin zegt dat ze het product gekocht heeft en het echt fantastisch is. Het tweede toch?
Niks werkt zo goed als klantbeoordelingen. Zeker als je er ook nog namen bij kan zetten. (Foto’s zijn helemaal perfect.) Mensen horen graag de ervaring van anderen. Daarom zijn beoordelingssites ook zo populair.
Het helpt om je klanten een korte mail te sturen na een aankoop of afspraak met de vraag of ze hun ervaring willen delen. Je kunt er eventueel een paar standaardvragen aan toevoegen die beantwoord kunnen worden zodat je meer terugkrijgt dan alleen ‘goede ervaring’.
Goede en duidelijke navigatie
Het is belangrijk om je bezoeker niet te laten verdwalen op je website. Nu is dat met een wat kleine website wat makkelijker dan met een grotere website, maar een goed hoofdmenu is ontzettend belangrijk. Als het even kan blijft deze ook in beeld wanneer mensen naar beneden scrollen op een pagina.
Je hoofdmenu bevat de belangrijkste pagina’s met eventueel een uitklapmenu. Door ervoor te zorgen dat je menu duidelijk en goed vindbaar is zorg je ervoor dat mensen niet je pagina wegklikken omdat ze niet meer begrijpen waar ze zijn.
Extra tip: het is tegenwoordig de standaard om je logo te laten verwijzen naar je homepagina.
Gratis weggever
Nog lang niet alle ondernemers maken gebruik van gratis weggevers. Dit terwijl het toch echt een goede manier is om je bezoeker laagdrempelig kennis te laten maken met jou en je bedrijf terwijl jij er ondertussen nog een e-mailadres voor terugkrijgt ook.
Een gratis weggever kan van alles zijn: een gratis ebook, een gratis consult, een video of videoserie of een kortingsbon. Zolang je er maar voor zorgt dat wat jij je bezoeker biedt van waarde is. Tenslotte moeten ze er jou hun e-mailadres voor geven dus het kan maar beter iets goeds zijn 😉
Als je het lastig vindt om te bedenken wat je zou kunnen weggeven: hier is een hele pagina vol met inspiratie voor jouw gratis weggever.
Blog
Een blog op je website geeft jou de mogelijkheid om je expertise te laten zien. Je kunt bijvoorbeeld schrijven over bepaalde onderwerpen die te maken hebben met jouw vak, je kunt jouw mening geven over een onderdeel van je werk of een productreview doen. Als je er maar een leuk en interessant artikel over kunt schrijven.
Naast dat het laat zien dat jij dé expert bent in jouw vakgebied helpt het je ook nog eens met je SEO. Je gebruikt in je blogs namelijk allerlei woorden die verband houden met jouw werkveld of product. Zo komen er meer zoektermen bij die verwijzen naar jouw website. Als jij in die blogs dan ook nog eens laat zien dat jij de aangewezen persoon bent om het probleem van je lezer op te lossen.
Misschien vind je het lastig om te bedenken waar je over zou kunnen schrijven. Het is helemaal niet zo gek om eens op zoek te gaan naar waar concullega’s over schrijven. Natuurlijk is het niet de bedoeling om die blogs één op één over te nemen, maar je mag je best laten inspireren. Misschien heb jij wel een compleet andere visie of vind je dat iets nog helemaal niet duidelijk uitgelegd is. Maak een overzicht van blogs die je interessant vindt en waar jij zelf ook iets mee zou kunnen. In het begin zul je merken dat je niet altijd even veel inspiratie hebt, maar als je even doorzet bedenk je binnen no time zelf de tofste onderwerpen!
Informatie over jou
Waarschijnlijk heb je wel iets van een ‘over ons’ pagina op je website staan. Een pagina waarin je vertelt over je bedrijf, of je team en over hoe je bedrijf ontstaan is. Maar vertel je ook iets over jezelf? Iets dat mensen misschien niet verwachten, of waarom jij zo gedreven bent binnen je werk? Door persoonlijke verhalen te vertellen leert je bezoeker jou beter kennen en gaat die je ook vertrouwen. Misschien houden jullie wel allebei van wandelen? Of blijken jullie dezelfde muzieksmaak te hebben.
Dit lijken kleine verwaarloosbare factoren die geen invloed hebben op of iemand wel of geen klant bij jou wordt. Niets is echter minder waar. Mensen kopen namelijk niet van bedrijven, maar van andere mensen. En dus helpt het je potentiële klant zeker om voor jou te kiezen als je iets gemeenschappelijks blijkt te hebben.
Zo heb ik op mijn ‘over mij’-pagina een foto van mijzelf met mijn teckel Harry geplaatst. Mensen die een teckel hebben (gehad) zijn vaak verkocht en vinden het leuk om van andere teckelliefhebbers te horen wat voor gekke streken die van hen uithalen. (Ja, ik beken!) Ook kun je een Spotify-lijst vinden waarop muziek staat die ik vaak luister.
Zijn al deze 9 belangrijke onderdelen die niet mogen missen op jouw website te vinden?
Ben je benieuwd hoe goed jouw website scoort? Ben je goed bezig of valt er nog wel het een en ander te verbeteren? Check het met de quiz hieronder!